Pireus to miasto portowe w Grecji, wchodzące w skład Wielkich Aten. Ateny to stolica i największe miasto Grecji.
W Atenach zabytki zamknięte są jakby w skansenie archeologicznym. Centrum jest wyraźnie wydzielone, nie można w nim jeździć samochodami, poruszamy się tam wytyczonymi szlakami, pozwalającymi zwiedzić każdy wart tego obiekt. Są tam ulice dla pieszych, place, parki. Przestrzeń jest zadbana. Ale jednocześnie jesteśmy odcięci od prawdziwego greckiego życia. Nie ma sensu wypuszczać się na spacer poza centrum, bo tam zobaczymy głównie podobne do siebie wielorodzinne domy i plątaninę uliczek.
Istnieje możliwość zwiedzania indywidualnego lub wykupienia wycieczki fakultatywnej od armatora. Należy jednak pamiętać, że wycieczki fakultatywne nie są dostępne w języku polskim!
Jak poruszać się po mieście?
Miasto ma trzy linie metra oznaczone kolorami. Linia niebieska dociera na lotnisko. Na obszarze całych Wielkich Aten funkcjonuje gęsta sieć autobusowa i trolejbusowa oraz kilka linii nowoczesnych szybkich tramwajów. Całość aglomeracji opasuje ponadto linia kolei podmiejskiej. Bilet jednorazowy kosztuje €1/os. i jest ważny na wszystkie środki komunikacji przez 1,5 godziny od godziny wydrukowanej przez kasownik. 24-godzinny bilet ważny na wszystkie środki komunikacji miejskiej kosztuje €3/os. Uwaga: autobusy, trolejbusy i tramwaje zatrzymują się tylko na wyraźny sygnał podróżnych, bez względu na trasę, czy porę dnia. Stojąc na przystanku należy machnąć ręką, w pojeździe używamy do tego przycisku (inaczej kierowca nie otworzy nam drzwi albo się nie zatrzyma). Oddzielnie należy kupować bilet na lotnisko. Kosztuje on €6/os., a powrotny (ważny przez miesiąc) €10/os. Pociągi metra jadące na lotnisko są dodatkowo oznakowane. Taksówki koloru żółtego są relatywnie tanie (zwykle kilka euro jadąc nawet przez pół miasta), ale głównie stoją w gigantycznych korkach. Do opłaty wskazanej przez taksometr doliczane są dodatkowe opłaty, mniej więcej w wysokości 30% wskazania taksometru, np. za duży bagaż. Powszechnym zwyczajem jest zabieranie przez kierowcę taksówki po drodze kolejnych pasażerów jadących w tą samą stronę, przy czym każdy z nich płaci oddzielnie. Taksówka z lotniska do centrum miasta kosztuje ok. €30 plus około €12 euro dopłat za opłatę autostradową, każdą sztukę bagażu powyżej 10 kg, wezwanie telefoniczne i inne czynniki zależne od kreatywności kierowcy.
Atrakcje w porcie:
- Partenon - jest najsłynniejszym zabytkiem Aten , który swoją nazwę wywodzi od Ateny Partenon, i to właśnie jej ta świątynia ta jest poświęcona. Jej budowa została zapoczątkowana w 447 r. p.n.e., a zakończyła się w 432 r. p.n.e. Naukowcy przypuszczają, że jej architektem był Iktinos i Kallikrates, natomiast elementy rzeźbiarskie są dziełem Fidiasza. Budowla jest z marmuru petelickiego, i mimo że jest ona zaplanowana w porządku doryckim to podziwiać w niej można kolumny jońskie i tzw. fryz panatenajski.
- Świątynia Zeusa Olimpijskiego - była największą w starożytnych Atenach, jej budowa zakończyła się w roku 131 n.e. dzięki cesarzowi Hadrianowi. We wnętrzu świątyni znajdowały się 104 marmurowe kolumny, jednak do dnia dzisiejszego przetrwało zaledwie 15 z nich, natomiast pozostałe leżą na ziemi. Nie ma już niestety także śladu po posągu Zeusa z Olimpu czy posągu cesarza Hadriana.
- Wieża Wiatrów – jest dniu dzisiejszym najlepiej zachowaną budowlą starożytną w Atenach. Wznosi się na 12 m, a na jej szczycie usytuowano ruchomy posążek Trytona. Budowla ta, to nic innego jak ośmiokątna marmurowa wieża, która była wykorzystywana jako zegar miejski i wiatrowskaz.. Powstała ok. 50 r. p.n.e. według projektu Andronikosa.
- Kapnikarea – to kościół z XI w., który powstał w miejscu dawnej świątyni poświęconej pogańskiej bogini, najprawdopodobniej Atenie bądź Demeter. Kościół ten podczas powstań greckich był bardzo zniszczony, dlatego też kilkakrotnie pojawiały się plany by go zburzyć, do czego ostatecznie nie doszło. Na przełomie XIX i XX wieku trwały prace rekonstrukcyjne, dzięki czemu dziś można podziwiać piękne mozaiki nad wejściem, malowidła ścienne oraz dobudowaną przez Uniwersytet Ateński kopułę.
- Propyleje - monumentalna budowla, budynek bramy na planie prostokąta z kolumnami, przez którą prowadzi droga do temenosu – świętego miejsca. Zapewne najsłynniejsze propyleje znajdują się przy wejściu na Akropol ateński. Ich budowę rozpoczęto w 437 roku p.n.e. i przerwano po pięciu latach. Wzniósł je Mnesikles w porządku doryckim, z marmuru. Część główna budynku miała dwie bramy (większą i mniejszą), poprzeczną ścianę z pięcioma przejściami oraz dwa skrzydła. Fasady budynku głównego miały po sześć kolumn. Do wejścia prowadziły schody. Część zachodnia podzielona była na trzy nawy dwoma rzędami kolumn w porządku jońskim. Część północna, tzw. Pinakoteka ozdobiona była obrazami Polignota, Aglaofona i Timajnetosa. Mimo że budowla była niedokończona, stała się wzorcem dla podobnych konstrukcji w całym świecie greckim.
- Erechtejon - należy do ciekawszych rozwiązań architektonicznych. Ukształtowanie terenu wymusiło dwupoziomowy układ świątyni. Cała świątynia złożona jest z trzech połączonych ze sobą brył, zbudowanych na planie prostokąta. Do każdej z nich prowadziło osobne wejście. Główny, środkowy budynek to świątynia z fasadą zwrócona w kierunku wschodnim. Przed fasadą umieszczono sześć jońskich kolumn. Od strony północnej znajdował się duży portyk otoczony z trzech stron jońską kolumnadą. Zadaszenie mniejszego, południowego portyku (Ganek Kor) oparto na sześciu kariatydach.
Portyki przykryto stropem ozdobionym kasetonami. Ściany zewnętrzne zdobił ciągły fryz wykonany z sinoniebieskiego wapienia eleuzyjskiego (tło) i marmuru pentelickiego (postacie we fryzie). Technika wykonania fryzu polegała na wycięciu konturów postaci w wapieniu i osadzeniu w nim marmurowych postaci. Dało to ciekawy efekt kolorystyczny. Erechtejon uważany jest za jedną z najpiękniejszych świątyń attyckich.
- Świątynia Ateny Nike - niewielka świątynia w typie attycko-jońskiego tetrastylosu na Akropolu, na prawo od Propylejów, w południowo-zachodniej części wzgórza. Świątynię postawiono w V w p.n.e., choć jej zalążki sięgają okresu archaicznego. Projektantem był prawdopodobnie Kallikrates. Oddawano tam kult Atenie Zwycięskiej. Najlepiej zachowana świątynia jońska, dwukrotnie rekonstruowana
Informacje praktyczne:
Bilet wstępu na Akropol wraz z Muzeum Akropolu, ok. €17/os.