Statki wycieczkowe muszą być konstruowane i budowane zgodnie z odgórnie ustalonymi, międzynarodowymi konwencjami. Dotyczy to m. in. materiałów, które są używane do ich budowy (przykładowo ograniczenia w wykorzystywaniu materiałów łatwopalnych). Terminy i trasy rejsów są ustalane w taki sposób, aby uniknąć niedogodności związanych z pogodą. Ponadto wycieczkowce wyposażone są w nowoczesne systemy nawigacyjne, które są w stanie zareagować na zmiany pogody na tyle szybko, aby zdążyć je ominąć. Cała załoga przechodzi szkolenia bezpieczeństwa jeszcze przed wejściem na statek oraz w każdym tygodniu pracy na pokładzie.
Pasażerów również muszą znać podstawowe procedury bezpieczeństwa. Na początku każdego rejsu odbywa się szkolenie, podczas którego zakłada się kamizelki ratunkowe i uczy ich obsługi. Pokazywane są drogi ewakuacyjne do szalupy i procedury w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń. Obecność podczas alarmu jest obowiązkowa i sprawdzana jest z listą. Ponadto, na jednym z kanałów telewizyjnych w kabinach dostępny jest program, na którym emitowane są filmy instruktażowe. Na każdym z korytarzy znajdziesz informacje na temat drogi ewakuacyjnej, a karta pokładowa każdego z gości zawiera informację na temat numeru szalupy.
Trasy statków wycieczkowych są ściśle kontrolowane i niedopuszczalne jest zbaczanie z kursu bez wyraźnych wskazań.