zanim popłyniesz

Wszystko, co powinieneś wiedzieć przed morską podróżą

ZAOKRĘTOWANIE:

Procedura zaokrętowania rozpoczyna się na około 4 h przed wypłynięciem statku. Dokładna godzina rozpoczęcia odprawy biletowo – bagażowej check-in podawana jest w dokumentach podróży.

Prosimy pamiętać, że w porcie należy być o godzinie przydzielonej przez armatora. Check-in zamykany jest najpóźniej około 1,5 h przed rozpoczęciem rejsu, jednakże zawsze należy kierować się godzinami wyznaczonymi przez armatora. Podczas procedury zaokrętowania w pierwszej kolejności odprawiamy bagaż. Aby mógł trafić bezpośrednio do naszej kabiny, musimy go oznaczyć specjalną przywieszką dostarczaną wraz z dokumentami podróży lub przez obsługę terminalu, na której wpisujemy swoje dane i numer kabiny.

DOKUMENTY:

Każdy uczestnik zobowiązany jest posiadać ważny dokument tożsamości. Z dowodem możemy podróżować tylko po krajach należących do Unii i nawet jeżeli na trasie rejsu jest tylko jeden kraj do niej nie należący, to musimy posiadać paszport. Bez niego nie zostaniemy zaokrętowani a deklaracja, że nie będziemy schodzili na ląd w tym kraju również nie pomoże. Nasz paszport powinien być ważny minimum 6 miesięcy od momentu zaokrętowania na statek. Paszporty, bilety, oraz inne dokumenty podróży powinny znajdować się w bagażu podręcznym i być łatwo dostępne dla Pasażera w momencie zaokrętowania.

WEJŚCIE NA STATEK:

Oznaczony przywieszką oraz numerem kabiny bagaż główny przekazywany jest obsłudze statku w terminalu portowym i dostarczany bezpośrednio do kabiny. Na pokład Pasażerowie wchodzą z bagażem podręcznym. Odprawa „check-in” jest podobna do tej na lotnisku. Przy stanowisku odprawy każdemu pasażerowi robione jest zdjęcie – jest to niezbędne do kontroli bezpieczeństwa przy wejściach na statek. Po okazaniu paszportu i dokumentów podróżnych każdy uczestnik otrzymuje kartę pokładową.

KARTA POKŁADOWA:

W momencie zaokrętowania uczestnik otrzymuje elektroniczną kartę pokładową, która jest jednocześnie kluczem do kabiny, kartą identyfikacyjną przy zejściach i wejściach na statek w odwiedzanych portach, oraz kartą na której rejestrowane są wszystkie zamówienia na statku. Karta pokładowa jest formatu karty kredytowej i należy ją nosić zawsze przy sobie.

UBIÓR - DRESS CODE:

Pomimo rosnącej euforii przed rejsem, każdy staje nagle przed tym samym dylematem: jak spakować walizkę i co należy zabrać, żeby uniknąć jakichkolwiek niezręcznych i stresujących sytuacji. Śpieszymy wyjaśnić i uspokoić zarazem. Przede wszystkim pakujemy takie rzeczy jakie zwykle zabieramy na wakacje. Statki wycieczkowe to pływające kurorty, na których mamy czuć się wygodnie i komfortowo. W ciągu dnia strój jest dowolny, a podczas wycieczek lądowych warto pamiętać o wygodnym obuwiu, nakryciu głowy i okularach przeciwsłonecznych. Tak jak w każdym hotelu, również na statku obowiązuje zakaz przychodzenia do restauracji w strojach plażowych. Wieczorami mile widziane są stroje bardziej eleganckie, a każda linia podchodzi na dzień dzisiejszy inaczej do etykiety ubioru, jaka obowiązuje pasażerów podczas wieczornej kolacji. Zazwyczaj podczas tygodniowego rejsu mamy dwa wieczory galowe, podczas których wymagane są stroje wieczorowe (garnitur lub ciemna marynarka i krawat, suknia wieczorowa). Na mniejszych statkach oraz na luksusowych żaglowcach obowiązuje mniej formalna, wygodna elegancja. Informacje o zalecanych strojach na kolejne wieczory umieszczane są w gazetce pokładowej. Pakując walizkę na swój rejs upewnij się jaki dress code obowiązuje na statku.

RECEPCJA - GAZETKA POKŁADOWA:

Recepcja czynna jest całą dobę, a jej pracownicy posługujący się językiem angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim i włoskim udziela pasażerom wszystkich potrzebnych informacji i służy pomocą. Dodatkowo każdego wieczoru do kabiny dostarczana jest gazetka pokładowa, w której podawane są ważne informacje dotyczące kolejnego dnia rejsu: godziny postoju statku w porcie, warunki pogodowe, program dnia z wyszczególnieniem wszystkich atrakcji odbywających się w ciagu dnia i wieczorem, godziny posiłków, godziny otwarcia sklepów, centrum fitness i SPA, barów, kasyna i innych punktów usługowych. Gazeta wydawana jest w oficjalnych językach obowiązujących na statkach danego armatora.

ALARM PRÓBNY:

Wszyscy Uczestnicy rejsu, w dniu wejścia na statek, biorą udział w obowiązkowym szkoleniu ewakuacyjnym (Emergency Drill). Pasażerowie zapoznają się z zasadami bezpieczeństwa na statku oraz zachowania podczas ewakuacji: używanie kamizelki ratunkowej, sygnały alarmowe itp.

BEZPIECZEŃSTWO:

Obecnie statki są tak konstruowane aby sprostać wszelkim siłom natury. System nawigacyjny pozwala na wcześniejszą interwencję w razie załamania pogody. Statki wyposażone są w łodzie ratunkowe, zaopatrzone w słodką wodę, zapasy żywności i niezbędny osprzęt i przeznaczone są zwykle od kilkunastu, do ponad stu osób. Za bezpieczeństwo na statku odpowiedzialna jest stała, profesjonalna kadra oficerska, kierownictwo hotelowe oraz zawodowi marynarze. Również Pasażerowie przechodzą szkolenie dotyczące ewakuacji i zasad bezpieczeństwa na statku (zob. Alarm próbny). Drugim aspektem bezpieczeństwa na statku jest ochrona Pasażerów. Zarówno Pasażerowie, jak i załoga podczas wejścia na statek poddawani są kontroli bezpieczeństwa. Podobnie jak na terminalach lotniczych prześwietlany jest bagaż, a wszystkie osoby przechodzą przez bramki z czujnikami metalu.

ALKOHOL:

Alkohol na statkach podawany jest tylko i wyłącznie osobom pełnoletnim. Oficjalnie Pasażerom nie wolno wnosić na pokład napojów alkoholowych w celu ich spożycia. Zakupione w portach, lub w sklepach na pokładzie, są deponowane i dostarczone do kabiny w ostatnim dniu rejsu.

ALL INCLUSIVE:

Na wszystkich statkach bezpłatnie dostępna jest kawa, herbata i woda do posiłków oraz w bufetach samoobsługowych (dodatkowo soki przy śniadaniu). Wszystkie pozostałe napoje, korzystanie z barów i mini barów w kabinie to usługi płatne dodatkowo. Niektóre linie oferują w cenie wino podczas lunchu i kolacji np. Ponant Cruises, Azamara Club Cruises, Aida Cruises (również piwo). Pełną opcję all inclusive oferują w cenie głównie linie deluxe m.in.: Silversea, Regent Seven Seas Cruises, Seabourn Cruise Line. Pozostałe linie dają możliwość wykupienia takiego pakietu przed rejsem lub na statku (informacje u organizatora). Warunkiem skorzystania jest jego wykupienie przez wszystkich pasażerów w kabinie na czas całego rejsu. Proponowane są również specjalne pakiety np. wino lub piwo do posiłków lub opcje bezalkoholowe. 


BEZGOTÓWKOWY SYSTEM OPŁAT:

Na pokładzie stosowany jest bezgotówkowy system opłat. Należność reguluje się ostatniego dnia rejsu, gotówką lub kartą kredytową (Visa, MasterCard, inne karty na potwierdzenie) na podstawie zbiorczego rachunku. Karty kredytowe należy zarejestrować przy zaokrętowaniu. W przypadku rozliczenia gotówkowego wymagana jest wpłata depozytu pierwszego dnia rejsu.


WALUTA:

Waluta jaka obowiązuje na statku zależy od armatora i regionu w jakim przebywa statek. Najczęściej jest to dolar amerykański (USD) lub euro (EUR). Informacje na temat obowiązującej waluty można uzyskać w biurze przed rejsem.


CHOROBA MORSKA:

Podczas ustalania tras rejsów wybiera się okresy, w których warunki atmosferyczne są najlepsze w danym regionie świata. Niestety w ostatnich latach zdarza się coraz więcej anomalii i zmian pogodowych. Dlatego statki wyposaża się w najnowocześniejsze systemy satelitarne informujące z dużym wyprzedzeniem o zmianach pogodowych oraz w stabilizatory, które mają minimalizować jakikolwiek dyskomfort prawie do zera. Gdyby jednak zaistniała taka potrzeba, to można udać się po środki farmakologiczne do centrum medycznego, na recepcję lub poprosić o nie stewarda.


UBEZPIECZENIE I OPIEKA MEDYCZNA:

Naszym Klientom zapewniamy standardowe ubezpieczenie podróżne w TU Europa, które obejmuje koszty leczenia, następstw nieszczęśliwych wypadków oraz ubezpieczenie bagażu. Istnieje możliwość odpłatnego rozszerzenia pakietu ubezpieczenia, np. od chorób przewlekłych. W przypadku konieczności skorzystania z polisy, należy niezwłocznie powiadomić Centrum Pomocy TU Europa. Statki wycieczkowe wyposażone są w niewielkie centrum medyczne, które jest czynne każdego dnia w określonych godzinach. Istnieje również możliwość zamówienia wizyty lekarskiej do kabiny. Opieka medyczna na statku jest płatna, a jej koszt zwracany przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe wyłącznie na podstawie oryginałów dokumentów wystawionych przez lekarza. Osoby stale zażywające leki, powinny zabrać wystarczający ich zapas, gdyż mogą być niedostępne na statku.


NAPIWKI:

Opłaty serwisowe, zwane potocznie napiwkami, na większości statków są doliczane automatycznie do rachunku pokładowego każdego pasażera. Ich wysokość uzależniona jest od armatora i destynacji. Niektóre linie wliczają już opłaty serwisowe w cenę ogólną rejsu, np. AIDA, Seabourn, Silversea, Crystal Cruises. Prosimy sprawdzić w biurze jakie rozwiązanie stosuje się na statku, którym wybierasz się w rejs.

Czynne w godzinach
9.00-17.00 PON-PT
Formularz Kontaktowy
Napisz do nas!